Red-Sea-Adventure.reismee.nl

7 mei Iskederun-Aleppo 165km

Na een luxe ontbijt door de bergen onderweg naar de Syrische grens.
Het laatste gedeelte voor de grens was relatief vlak en redelijk welvarend doordat er op enorme velden met zware trekkers van alles verbouwd werd.
Dan de grens ;eerst Turkye uit , geen probleem. Aan het Syrische deel aangekomen komt er al een mannetje naar ons toe die wel wil helpen met de 'documents'. Hij kan zelfs Duits .Hijheeft 50Euro p/pnodigvoor de eerste afhandelingen.
We gaan van loket naar loket ,somigevia de achteringang , Hij weet wel de weg, spreekt de taal.
Maar weinig mensen spreken Engels.In een wirwar van loketten en stempeltjes raken we al snel de draad kwijt.
Er moet nog een keer 65 Euro p/p gelapt worden. Dan zijn we zomaar 3 uur verder en komen alle formulieren tot een visa een carnet een verzekering voor de motor (onze groene kaart is niet geldig in Syrie en Jordanie)en hebben we ook belastng betaald (waarvoor ?). Dan vraagt onzeritselaar nog voor bemiddeling 25 Euro p/p.We hadden in dit doolhof niet zonder hem gekunt dus het is goed zo, we kunnen Syrie in ! Welcome to Syria, Your welcome ,welcomehoe vaak zullen we dat nog horen de komende dagen.
Syrie is wel wat rommeliger als Turkye. Zo komen we na zo'n 40 km in Aleppo de grootste noordelijke stad. Op zoek naar een hotel wordt het in de hitte en een voettocht door een eenrichtingstraat al behoorlijk nat op mijn rug. Iedereen wil wel helpen, de Syriers zijn uiterst vriendelijk en geintresseerd. We vinden tenslotte iets in het centrum, 3 bedden in een kamer met dichtgemetseld ramen een kleffe wc/douche. Het water is echter van goede temperatuur en de douche dus heerlijk.
Er wordt toch nog een bovenraam gevonden en die kan ver open. Een lekker koud pilsje is niet direct voorhanden zoals vaker zou blijken in dit land.
Later gaan we de oude shouks en de beroemde citadel bekijken. Het is de zondag (vrijdag )dus veel families met kinderen dartelen om ons heen en willen allemaal op de foto! Ze vinden het prachtig en ook wij genieten. We worden geregeld aangesproken en men vraagt ons van alles en vooal wat we van hun land vinden. Een pilsje kopen we in een slijterij en drinken die op in een no alcohol lokaal met een cola op tafel en een fles muf Syries bier eronder. Later wordt dit Efes en is het toch goed zo.

harry en reina rothman

Wat bijzonder om jullie reis zo mee te maken. Lijkt ons een geweldige ervaring. Wij blijven jullie volgen en wensen jullie nog heel veel plezier